LEARN coachings teori och modell är att vi arbetar med ett coachande förhållningssätt, beskrivet i yttre ramen av modellen.
Den yttre ramen börjar med Tron att varje människa är resursstark, kreativ och hel. Fortsätter med vikten av Självledarskap, att synliggöra antaganden och medvetet leda oss själva i mötet med andra och oss själva. Genuint lyssnande, att möta varje människa där den är. Kraftfulla frågor som ger nya perspektiv och skapar utrymme för utveckling, double-loop learning Argyris & Schön (1978, omnämnd omnämnd i Alvesson & Svenningson 2019) dvs ett fördjupat lärande. Rak kommunikation, klargör, förtydligar och synliggör eventuella missförstånd. Mod, krävs i samtal, ledarskap med grupper och team för att bli en lärande organisation som inte bara utvecklas eller förändras utan skapar transformation.
Vi bygger vårt arbete på en systemteoretisk förståelse och på David Kolbs (Kolb & Kolb, 2023) cykel för upplevelsebaserat lärande. I mitten av modellen återfinns en symbol av en kompass. Kompassen innehåller element till självinsikt, viktigt för lärandet.
För ett individuellt lärande i en organisation ska äga rum, behöver individer som ska lära, också ha en vilja att förändra sin självbild. Det kräver insikter om självbilden.
Deltagarna i våra program utmanas individuellt till Tooldropping dvs att våga prova på nya handlingsmönster och att hålla lätt i verktygen (Weik, 2007) Kompassen är en flerdimensionell metafor som beskriver vad som styr våra beslut och handlingar dvs vad vi tycker är viktigt, våra kvalitéer och resurser och vad vi uppfattar ger oss meningsfullhet.
Genom coaching blir kompassen integrerad med individen och ett verktyg för självledarskap. Som Huzzard och Wenglén (Lärande i organisationer) uttrycker det ”Att betrakta lärande som en identitetsförändring kan vara till nytta när man vill försöka förstå varför det inte skett något lärande i organisationen. Ibland medför nämligen självbilden att man inte vill lära sig förstå något på ett visst sätt.” Kan vi arbeta med förståelsen och medvetenheten kring den egna identiteten och självbilden kan det vara till nytta.
Det är tydligt i samtal med individer att vi kan veta vad som är viktigt för oss, våra värderingar, styrkor och hur det kommer sig att vi är där vi är i våra arbeten och liv. Ändå kan vi när vi stannar upp, (Weick K. E.) uppleva att vi inte lever ut den potential som insikten gett oss möjlighet till. Vi vet hur vi vill agera, och har ändå svårt att handla aktivt utifrån det vi vill. Vi brottas med att leva i kontakt med vår inre kompass. -Var det, det här du ville? – Hur hamnade du här? Att vara i kontakt, hjälper individen att leva troget med sig själv i sitt liv.
Genom coaching blir individen klar över hur den egna kompassen samverkar med arbetsgivarens och kan hitta vägar fram i sitt självledarskap. Ett lärande sker i vardagen som med flera incitament ger ett upplevelsebaserat lärande med nya handlingar och beteenden som resultat.