Ackrediterad utbildningsaktör Level 1 & Level 2 International Coaching Federation

20 års erfarenhet av coaching

Apropå att det coachande ledarskapet blir svårt nu…

Ibland stöter jag på stereotyper om ledarskap respektive coaching. Det är synd, eftersom det kan cementera en felaktig bild av verkligheten. Sanningen är att en bra och coachande ledare har förmågan att hantera verksamheten både i medvind och motvind.

Rekryteringsföretagen Interim Search har publicerat en intervju av Lotti Knutsson om vilket ledarskap som krävs nu Covid-pandemin. Jag uppmärksammar hur Lottie Knutsson förmedlar flera stereotyper om kommunikation och ledarskap i olika situationer. Jag håller med Lottie Knutsson om behovet av olika typer av ledarskap och olika typer av kommunikation.

Jag vill dock synliggöra ett citat: ”Den där schysta coachen ska plötsligt bli slaktare och säga upp 90 procent av medarbetarna.”. De två stereotyperna om dels coaching, dels stenhårt ledarskap är mycket olyckligt beskrivna och högst missvisande när det gäller coachande ledarskap.

Vad är ett coachande ledarskap?

Ett coachande ledarskap innebär att ledaren tillägnat sig god förmåga att vara och göra det som behövs i en viss situation. Inte som i den här intervjun, där jag upplever att det antyds att man är en glad ”happyklappy” som smeker medhårs och låter alla få det de vill ha.

En coachande ledare är tydlig med sitt uppdrag, sin roll och arbetar med relationerna för att ge sig själv och sina medarbetare så goda förutsättningar som möjligt att genomföra det de är ålagda.

Ett coachande ledarskap innebär tydlig och rak kommunikation som inte går som katten kring het gröt utan som tar fram fakta och säger som det är. Mina erfarenheter är att de allra flesta människor inklusive ledare och chefer kämpar med att vara just så raka och tydliga som man behöver vara. En tydlighet som inte bara behövs när det handlar om att skära ned verksamheten med 90 procent utan dagligdags i en verksamhet.

En ledare som tränat på de coachande förmågorna står väl rustad att både vara tydlig i sitt budskap och få fram sina medarbetares bästa förmågor, så att de tillsammans kan prestera det som krävs oavsett situation, även svåra nedskärningar i ett företag.

Till sist, coaching är inte ett skyddat begrepp och det ställer ju ofta till det på så sätt att våra definitioner av coaching ibland är så olika. För oss som arbetar med coaching professionellt och är anslutna till världens största branschförbund för coacher, ICF (International Coach Federation), blir det därför viktigt att tydliggöra vad vi arbetar med när vi arbetar med coaching och coachande ledarskap. Coaching är ett yrke. Coachande ledarskap är en rad förhållningssätt och det krävs en hel del träning tillsammans med en utbildad instruktör för att göra det bra. Om fler ledare, chefer och medarbetare gör det bra så kanske vi slipper de missvisande stereotyp-bilderna till sist, win-win!

Vill du lära dig coaching på riktigt? Läs om våra utbildningar här.

Dela den här sidan