Vad är en konflikt?
Konflikter är varken onda eller goda, de bara är… Edward de Bono
Konflikter kan uppstå av många olika anledningar såsom rollkonfliker, pseudokonflikter, konkurrenskonflikter, horisontella och vertikala och så vidare. Ibland kan det vara svårt att lösa konflikter själv på en arbetsplats här kan vi vara ett stöd för dig som ledare i att hantera situationen.
En arbetsplats utan konflikter är en arbetsplats där rädsla och brist på tillit präglar tillvaron, där avslutar man sin anställning hellre än att reda ut konflikterna och hitta en gemensam riktning. När människor mår bra och trivs, uppstår färre svåra konflikter och de konflikter som uppstår går oftast att lösa genom att samtala ärligt och öppet. Då är överlåtelsen till varandra och till målet-den gemensamma riktningen starkare än att vinna i själva konflikten. Nyckeln till god konflikthantering är tillit, relationer byggda på tillit har större möjlighet att hantera sina konflikter på ett utvecklande sätt.
Läs mer om vår roll som HR-partner på:
https://khraft.se/organisationsutveckling/