Jag mötte nyligen en ledare som var väl förberedd, välformulerad och informerad – men ändå otydlig. Hur är det möjligt?
Tydlighet är inte bara att säga saker rätt – det handlar om hur vi säger det, varför, och vad som inte sägs.
Här är 6 insikter för dig som vill växa i ditt ledarskap:
- Kommunikation är inte transport av fakta
Kommunikation är så mycket mer. Det handlar om känsla, inspiration och mening. Budskap måste gå genom både kropp och hjärta – för att nå fram. - Kontextualisera!
Översätt informationen och sätt saker i sitt sammanhang, det är ditt jobb som ledare. Vad betyder informationen för just din grupp, här och nu? - Kommunicera även det du inte kan säga
Tydlighet är också att sätta ord på osäkerhet, att ge information om det som inte går att informera om: ”Vi är i en process just nu som gör att jag inte kan inte säga mer, vi tror vi kommer ha besked inom ett par veckor och jag kommer uppdatera er kontinuerligt.” - Kommunikation är inte bara logistik
Sluta vara budbilsförare. Kommunicera med dialog – inte bara leverans. Det minskar stressen och ökar engagemanget. - Lyssna – på riktigt
Förstår du dina medarbetare? Förstår de dig? Skapa forum för ömsesidig förståelse. Lägg märke till att det är skillnad på Att höra, att förstå och att känna sig förstådd. Var medveten om skillnaden och eftersträva förståelse. - Du kommunicerar alltid
Med din blick, din kaffekopp, ditt kroppsspråk. Vem är du i rummet? Och hur påverkar det andra?
🧱 Sluta leverera ”påsar med legobitar utan manual”. Börja bygga något meningsfullt – tillsammans.